järnväg

Världens starkaste lok som fanns

Erik Lundberg
Erik Lundberg
24 november 2025·
4 min
Världens starkaste lok som fanns

Världens starkaste lok rullar på svenska järnvägar, och det är något helt speciellt. Det är IORE-loken som LKAB använder för att transportera malm på Malmbanan. Dessa monstrum av järn och elektricitet har en dragkraft på 1200 kN och en effekt på cirka 10 800 kW. För att sätta siffrorna i perspektiv: det motsvarar ungefär 15 000 hästkrafter. Vilka är dessa massor egentligen, och vad gör dem så unika?

IORE-loken: monstrum av järn, och elektricitet

IORE-loken är inte vanliga lok, det kan man vara helt säker på. Varje maskin väger omkring 180 ton och kan dra upp till 68 malmvagnar. En vagn rymmer 100 ton malm. Det betyder att ett lok ensamt kan transportera närmare 6 800 ton malm. Två lok kopplade tillsammans ger en dragkraft på 1400 kN och en effekt på 21 600 kW. Axeltrycket är 30 ton per axel fördelat på 12 drivaxlar per dubbellok. Till jämförelse väger en stor elefant omkring 6 ton. IORE-loken motsvarar ungefär 30 elefanter på bara hjulen.

Den elektriska kraften kommer från strömskenen längs banan. Loken behöver ingen egen motor för att skapa energi. Det gör dem mycket mer effektiva än diesellok när vägar redan är elektrifierade. För malmtransporter på Malmbanan är detta perfekt, faktiskt nästan helt nödvändigt.

Från fabrik i Polen till Malmbanans utmaningar

Bombardier utvecklade IORE-loken speciellt för LKAB:s behov. Lokens chassi och drivsystem tillverkas i fabriker i Polen och Tyskland. Slutmontering sker i Kassel i Tyskland. Varför så mycket arbete? Jo, Malmbanan är extremt kravande. Temperaturen kan falla under -40 grader på vintern. Sommartid stiger den långt över tjugo grader. Loken måste tåla både snöstormar och permafrost. De första IORE-loken levererades mellan 2013 och 2014.

Designen är helt anpassad för arktiska förhållanden (ingen enkel uppgift, det kan jag säga). Hydraulsystem måste fungera vid isande temperaturer. Komponenter måste tåla både väte från snösmältningen och salt från vägar. Utan specialkonstruktion skulle ett vanligt lok inte klara detta klimat.

LKABs expansion och transportrevolution

LKAB har nyligen investerat flera miljarder kronor i att utöka lokflottan. Från 13 IORE-lok ökade företaget till 17 stycken. Denna satsning är större än många stora byggprojekt. Med fler lok ökar malmtransportöverflygningen från 15 till 20 tåg per dag. Det låter kanske inte mycket, men varje tåg transporterar närmare 6 800 ton malm. Det blir över 100 000 extra ton per dag. På ett år blir det miljontals ton extra malmexport från Sverige och Norge.

Effektivare transport betyder både ekonomi och miljö. Malmgruvor kan producera mer. Järnverk får råvaror snabbare. Eldrivna lok släpper inte ut koldioxid under körningen. För ett land som vill minska sina utsläpp är detta viktigt.

Andra kraftfulla lok du bör känna till

IORE-loken är världsbäst, men andra kraftfulla lok finns såklart. Northrail har introducerat Vossloh DE 18, ett diesellok med en 52-liters V12-motor. Det utvecklar omkring 2 500 hästkrafter. Det låter mycket, men DE 18 är betydligt svagare än IORE. En IORE-lok motsvarar sex DE 18:or i kraft. DE 18:or passar för rangering och tung godstrafik där inte eldrivning finns.

Äldre diesellok som T46 hade bara 1 491 kW effekt och 450 kN dragkraft. Det var framsteg på sin tid, men dagens krav är helt andra. Olika lok passar olika jobb. En gräsklippare kan inte ersätta en traktor, och ett vanligt lok kan inte ersätta en IORE.

Så här används världens starkaste lok i verkligheten

En malmtåg startar från gruvor nära Kiruna i norr. Två IORE-lok kopplas ihop framför tåget. Vagn efter vagn belastas med malm tills tåget väger över 13 000 ton. Loken drar denna jätteberg södergående mot kustverken eller vidare till Norge. Snöstormar slår hårt, men loken fortsätter. Branta backar skulle stoppa vanliga lok, men IORE:erna klarar det.

Dessa lok passar bara för detta jobb. Du kommer aldrig se en IORE på ett personög eller för att transportera bilar. Underhållet är specialiserat (det är helt enkelt inte lätt). Mekaniker måste tränas speciellt. Reservdelar tillverkas i Tyskland. Energiförbrukningen är mycket högt, men malmtransportens värde gör det lönsamt.

Framtiden för godstransporter går åt två håll: elektrifiering där möjligt och fossilfria drivmedel där inte. IORE-loken är redan här. De visar vägen för vad elektrisk logistik kan uträtta. En dag kanske fler länder investerar i liknande teknik för sina tågtransporter.