robotar

Vad är uncanny valley svenska

Erik Lundberg
Erik Lundberg
10 december 2025·
3 min
Vad är uncanny valley svenska

Du sitter i en butik och möter en robot. Den ser nästan ut som en person, men något känns fel. Rösten låter konstigt. Ansiktet rör sig på ett underligt sätt. Du får ett märkligt obehag trots att du vet att det är bara maskiner. Det känns skrämmande. Varför händer det?

Det fenomenet kallas uncanny valley svenska, eller "kusliga dalen" på svenska. Det är en verklig psykologisk reaktion som påverkar hur företag designar robotar, spel och AI-karaktärer idag. Och det är mycket mer vanligt än du kanske tror (många märker det utan att veta vad det heter).

Vad händer i kusliga dalen?

Tänk dig en graf. På ena sidan har du söta, tydligt artificiella robotar de tycker vi om. Ju mer något liknar en människa, desto mer gillar vi det. Men sedan händer något konstigt. Acceptansen sjunker plötsligt. Det är då något ser nästan mänskligt ut, men inte helt. Det är "dalen" ett område där vi får obehag istället för sympati.

En liten robot med stora ögon? Söt. En mycket realistisk robotklon? Läskig. En helt identisk människa? Okej igen. Rörelsen förstärker ofta obehaget. Om något har ett mänskligt ansikte men rör sig mekaniskt, känns det värre än om det var helt artificiellt.

Hur svenska företag hanterar problemet

Svenska robotföretag och spelutvecklare löser det här på två huvudvägar. Antingen gör de robotar eller karaktärer helt tydligt artificiella de försöker aldrig se mänskliga ut. Eller så investerar de enorma resurser för att göra dem helt realistiska, så att det inte finns någon "dal" längre.

Universitet som KTH och Linköpings universitet forskar på hur kusliga dalen påverkar oss. Företag testar alltid sina designs med vanliga människor innan de lanserar något. Det är viktigt. De vet att om något känns skrämmande, köper folk det inte.

Det här styr vad vi får se och använda

Kusliga dalen påverkar faktiskt vilken teknik som kommer ut på marknaden. En undersökning från 2023 visade att fyra av tio svenskar känner obehag inför mycket realistiska robotar. Det är ganska många. Företag måste ta hänsyn till det.

Det påverkar film, spel och AI-chatbots som du använder varje dag. Utvecklare väljer ofta att göra karaktärer lite mindre realistiska för att undvika problemet. Det är bättre för affärerna. Människor vill faktiskt inte möta något som nästan ser ut som en person men inte riktigt (det är ju därför det kallas dalen).

Kan vi helt undvika kusliga dalen?

Det finns ingen hemlig genväg här. Utvecklare måste välja mellan två vägar. Antingen gör de något helt tydligt artificiellt då slipper de problemet direkt. Eller så investerar de så mycket pengar och tid att de lyckas göra något helt realistiskt.

Det viktiga är att röst och rörelse måste matcha utseendet. En robot med mänskligt ansikte men helt mekanisk röst skapar bara mer obehag. Designers bör alltid testa sina idéer med riktiga människor innan de bygger färdigt. Ju mer avancerad vår teknik blir, desto viktigare blir denna kunskap.

Nästa gång du möter en robot

Kusliga dalen är inget att vara rädd för. Det är bara ett tecken på att vi människor är bra på att känna av när något inte är helt naturligt. Det hjälper faktiskt utvecklare att göra bättre produkter för oss.

Nästa gång du spelar ett spel med realistiska karaktärer eller möter en robot i en butik, tänk på detta. Designerna du ser är ofta resultat av kunskap om kusliga dalen. Företag har valt att göra dem exakt så för att det ska kännas bra för dig.