bilar

Opel Astra Sports Tourer problem du bör veta om

Erik Lundberg
Erik Lundberg
28 november 2025·
5 min
Opel Astra Sports Tourer problem du bör veta om

Opel Astra Sports Tourer är en skön kombimodell som passar perfekt för familjer. Den erbjuder praktisk lastyta och bekväm körupplevelse. Men många ägare har descobrat att Opel Astra Sports Tourer problem dyker upp utan varning. En dag kör du helt normalt, nästa dag tänds motorkontrollampan på instrumentbrädan. Plötsligt behöver du lägga pengar på reparationer du inte räknade med.

Bilen är faktiskt ganska pålitlig, eller ja, det beror på. Men det finns områden där den visar sina svagheter. Elektroniken kan spöka. Turbon kan sluta att fungera. Sensorer blir smutsiga. Det är det här vi ska prata om idag.

De elektroniska problemen som drabbat många ägare

Infotainmentsystemet Intellilink är praktiskt när det fungerar. Men det kraschas ofta. Skärmen fryser. Ljud försvinner medan du kör. Dessa fel är frustrerade och gör körningen stressful för att säga minst.

ECU-enheten styrer motorn och många andra system. När ECU går sönder skriver datorn felkoder. Motorkontrollampan lyser upp. Du kan inte starta bilen, eller motorn stannar slumpmässigt utan anledning.

MAF-sensorn mäter hur mycket luft som går in i motorn. När den blir smutsig ger sensorn felaktig information. Motorn får för mycket eller för lite bränsle. Accelerationen blir svag. Motorn drar mer än normalt. En diagnostik kostar omkring 500 kronor. Reparation av sensorn ligger på 600-800 kronor ungefär.

Tecken på elektroniska fel: motorn hackar, konstiga ljud från motorn, lamporna på instrumentbrädan tänds slumpmässigt. Om infotainmentsystemet fryser måste du stänga av bilen och starta den igen (ganska irriterande, jag vet).

Motorproblem i 1.2 och 1.4 turbovarianter

1.2 och 1.4 liters turbo-motorer är bekant för problem. Turbochargern kan gå sönder redan vid 80 000 kilometer. Kamkedjan kan slira eller brista. Det är allvarliga fel som kostar mycket att reparera.

Vad märker du? Motorn ger inte full kraft när du accelererar. Du hör metalliska ljud från motorn när du startar den kallt. Det låter som en hink med skruvar. Motorn kan även stiga med rök från motorkrymman.

Både bensin- och dieselversioner kan få dessa problem. det spelar mindre roll vilken motortyp du har. det är årgångerna från omkring 2015 till 2020 som drabbas värst. nyare modeller från 2021 och framåt verkar ha färre turbo-fel än tidigare.

Lyssna noga när motorn går. Om du hör knäppningar eller klivande ljud åk till verkstaden omedelbar. Dessa ljud betyder att motorn tar skada. Ju tidigare du upptäcker problemet desto billigare blir reparationen.

Fjädring och bränsleekonomi som dolt problem

Svenska vägar är inte alltid i bra skick. Potthål skadar fjädring och hjul. På Astra Sports Tourer märks detta extra mycket. Fjädringen kan gå sönder efter bara ett par år.

Bränsleekonomin är ett större problem för många ägare. Opel säger att bilen drar omkring 5,4-5,5 liter per 100 kilometer. Men riktiga ägare rapporterar 8,5 liter per 100 kilometer eller värre. Det är nästan dubbelt så mycket som Opel lovat.

Varför händer det här? Körstilen spelar roll. Men det är inte bara det. Motorn kan köra på rik bland. Sensorer kan ge felaktig information. Luftfiltret kan vara igensatt. Batteriet kan ha låg laddning.

Vad kan du göra? Först köp en OBD-läsare för ungefär 300 kronor. Den kopplas in under instrumentbrädan och läser data från motorn. Du kan se om något är fel. Sedan kontrollera luftfiltret varje år. Rengör eller byt det. Kolla att däcken inte är underinflerade. Allt det här påverkar bränsleanvändningen merkant.

Så skiljer sig problemen mellan olika årsgångar

Astra K från 2015 till 2020 har flest problem. Turbon går ofta sönder. Kamkedjan kan brista. Elektroniken spökar. De första åren var särskilt problematiska för denna generation.

Astra L kom 2021. Den är bättre men har nya problem. Vindrutetorkarna fungerar dåligt. Dörrarna läcker vatten. Kopplingsvätskan kan läcka. Elbilar från denna generation har metalliska motorljud redan från början.

Astra GSe är en plug-in hybrid från 2021 och framåt. Den har fler elektroniska fel än de vanliga versionerna. Hybrid-systemet kan krascha. Batteriet kan inte ladda. ElMotorn kan starta av sig själv utan varning.

Om du köper begagnad: undvik Astra K från 2015-2017 om du vill slippa reparationer. Astra L är någon bättre. Astra GSe är inte rekommenderad om du inte är villig att byta batteriet senare.

Vad du bör göra om du äger en Astra Sports Tourer

Service regelbundet. Skicka bilen till verkstaden var sjunde månad eller var 10 000:e kilometer. Låt mekanikern kontrollera MAF-sensorn och luftfiltret. Be dem att läsa eventuella felkoder även om lamporna inte är tända.

Infotainmentsystemet behöver uppdateringar. Gå till Opels hemsida. Hämta den senaste programvaran för Intellilink. Uppdateringarna löser ofta krascher och frysproblem. Det tar bara 30 minuter.

Om motorkontrollampan tänds köp en OBD-läsare och läs felkoden själv. Sedan ring en specialist och beskriv exakt vad som är fel. Försök inte köra långt med tänd lampa. Det kan skada motorn permanent.

Dokumentera allt. Spara alla kvitton från service och reparationer. Om du senare säljer bilen kan denna historik öka värdet. Köpare vill veta att bilen har tagits väl hand om.

Hur du undviker värsta problemen när du köper begagnad

Gör en fullständig förkontroll. Det kostar 1000-2000 kronor men sparar tusentals senare. Fokusera på elektronik och motorn.

Vad ska du undersöka? Be mekanikern att läsa alla felkoder från ECU. Starta motorn kallt och lyssna noga på ljud. Prova alla knappar på Intellilink-skärmen. Se om något frysler. Känn på fjädringen när du pressar ner bilen. Den ska inte vara helt slak eller helt hård.

Ställ dessa frågor till säljaren: när gjordes senaste service? Har turbon getts in för reparation? Har det varit problem med elektroniken? Hur ofta byter du motorolja? En ärlig säljare är värd sitt värde.

Trots problemen är Astra Sports Tourer en bra familjebil. För rätt köpare som vill byta motorn senare eller acceptera högre reparationskostnader kan det vara ett bra köp. Undersök bara noga innan du väljer.