Hur gammal är Öresundsbron egentligen


Hur gammal är Öresundsbron? Den 1 juli 2025 fyller bron sina första 25 år. Det låter inte så gamla för en byggnad, men för en bro som förändrade två länder betyder det mycket. Öresundsbron förbinder Malmö i Sverige med Köpenhamn i Danmark. Sedan dagen då den öppnade år 2000 har miljoner människor åkt över den. Artikeln här berättar historien om bron från drömmen på 1800-talet fram till idag.
Från dröm till verklighet: Så byggdes Öresundsbron
Idén om att förbinda Sverige och Danmark är långt äldre än själva bron. Redan på 1800-talet började människor tala om det. Men ingenting hände på många år. Det var först på 1990-talet som besluten blev verkliga.
År 1991 beslutade Danmark och Sverige att det skulle byggas en fast förbindelse. Året efter skrev länderna på ett avtal. År 1995 togs första spaden. Ungefär 5 000 arbetare började då att bygga en av Nordens viktigaste vägar (eller en av världens mest ambitiösa projekt, skulle man kunna säga).
Konstruktionen blev speciell. Bron består av tre delar: en brodel på 7,8 kilometer, en konstgjord ö som heter Pepparholm och en tunnel som är cirka 4 kilometer lång. Tunneln användes för att skydda ett område där sälarna lever. Pepparholm byggdes för att bryta upp den långa bron i två delar.
Det tog cirka fem år att bygga allt. Den 1 juli 2000 öppnades Öresundsbron för trafik. Sveriges och Dänemarks regeringar firade tillsammans. Ingen behövde längre ta färja för att pendla mellan länderna.
Så mycket trafik går över bron och varför det spelar roll
Idag använder ungefär 20 000 till 21 000 fordon bron varje dag. Med tågen åker omkring 33 000 passagerare över varje dygn. Det är mycket trafik för en enda förbindelse.
För många människor är bron helt naturlig nu. Tiotusentals pendlare åker över den varje vecka för att jobba. Danskar arbetar i Sverige. Svenskar arbetar i Danmark. Familjer bor på ena sidan och jobbar på den andra. År 2024 undertecknades ett nytt avtal som gör det enklare för gränspendlare. Nya regler betyder att arbetsgivare och arbetare har lättare att hantera skatter och försäkringar.
Bron påverkar också vilka områden som växer. Malmö och Köpenhamn är inte längre separata städer för många. De är en region. Människor väljer var de bor baserat på jobben på båda sidor. Studenterna från båda länder studerar tillsammans på universiteten.
Tekniken bakom bron och hur du reser över den
Du kan åka över bron på flera sätt. Med bil behöver du betala en avgift. Du kan betala via BroPass, en mobilapp eller få en faktura senare. Priserna beror på vilken typ av fordon du har.
Tåget är en populär väg. Tåg går mellan Malmö och Köpenhamn ungefär var tjugonde minut. Resan tar bara cirka 20 minuter. Det är snabbare än att köra bil för många, och du slipper betala parkeringsavgift.
En sak som förvånade många när bron öppnades: du kan inte cykla eller gå över den längre. Det fanns tankar på gång- och cykelvägar från början, men de byggdes aldrig. Under speciella tillfällen, som när bron fyller år, öppnas den för fotgängare och cyklister. Då kan allmänheten gå eller cykla över och uppleva den från nära håll (vilket är ganska häftigt, måste sägas).
För företag, och organisationer är bron viktig varje dag. Lastbilar kör varor mellan Sverige och Danmark. Människor reser för möten, shopping och besök. Bron gjorde att det blev mycket enklare att göra affärer tillsammans.
Vad händer med Öresundsbron nu och i framtiden
Bron är fortfarande en av Nordens viktigaste vägar. Trafikens miljöpåverkan är dock något som många tänker på idag. Det pågår arbete för att göra trafiken över bron mer miljövänlig. Tågtrafiken är en del av lösningen eftersom den använder mindre energi per passagerare än bilar.
Några människor diskuterar om det behövs en ny förbindelse. Men inget beslut är fattat ännu. För nu räcker Öresundsbron för att hålla regionen sammanhållen.
Bron har blivit en symbol för samarbete mellan länder. Den visar att Sverige och Danmark kan arbeta tillsammans på något riktigt stort. Både svenska och danska flagg hänger på bron som påminnelse.
För miljontals människor betyder bron något personligt. Den gjorde det möjligt att jobba där man vill. Den gjorde att familjer kunde bo på ena sidan utan att arbeta långt borta. Den förändrade vilket område människor valde att leva i. Och den fortsätter att forma Öresundsregionen dag för dag, år efter år.
