elbilar

Vilka bilar har V2G-teknik idag

Erik Lundberg
Erik Lundberg
11/7/2025
4 min läsning
Vilka bilar har V2G-teknik idag

Elbilar utvecklas snabbt. En av de mest spännande framstegen är tekniken V2G Vehicle-to-Grid. Den låter din bil inte bara ta emot el från elnätet, utan också skicka tillbaka energi när det behövs. Men vilka bilar har V2G redan idag? Det är en fråga många elbilsägare ställer sig. I den här artikeln får du reda på vilka modeller som är förberedda, hur tekniken fungerar och vad som hindrar den från att bli vanligare.

Vilka elbilar är förberedda för V2G redan idag

Många bilar är tekniskt förberedda för V2G redan nu. Volkswagen-gruppen ligger långt framme med modeller som ID.4, ID.Buzz, ID.5 och ID.7 men bara med det större 77 kWh-batteriet eller större. Audi Q4 e-tron, Škoda Enyaq och Cupra Born är också redo.

Kia EV6 och Kia Niro EV kan hantera dubbelriktad laddning. Samma sak gäller Hyundai Ioniq 5 (väldigt bra bil faktiskt). Dessa bilar testas redan i svenska pilotprojekt. Renault 5 är förberedd för V2G, men finns ännu inte i Sverige. Tesla Model 3 och Model Y kan testas med speciella laddare, men V2G är inte officiellt aktiverat här än.

Polestar 2 och 3 ingår i forskningsprojekt tillsammans med Chalmers och Göteborgs energi. BMW iX och BMW i3S testas också. Sverige har redan pilotprojekt med Volkswagen ID.4-bilar kopplad till elnätet via bostadsrättsföreningen Brf Stenberg i Stockholm.

  • Volkswagen-gruppen: ID.4, ID.Buzz, ID.5, ID.7, Audi Q4 e-tron, Škoda Enyaq
  • Kia-Hyundai: EV6, Ioniq 5, Kia Niro EV
  • Övriga märken: Polestar 2 och 3, Tesla Model 3 och Y, BMW iX

Hur V2G fungerar och vad du behöver för att använda det

V2G fungerar genom ett system med tre delar. Din bil laddar batteriet från elnätet eller från solpaneler på taket. När elnätet behöver extra kraft, säger du åt bilen att skicka energin tillbaka. Det går snabbt och kontrollerat.

För att göra detta behöver du en dubbelriktad laddare hemma eller på jobbet. Den använder CCS-standarden samma kontakt som vanlig snabbladdning. Du behöver också ett avtal med ditt energibolag eller elnätsföretag. De flesta stora energileverantörer utvecklar just nu erbjudanden för detta.

Ett konkret exempel: Det är en kall vinterdag i Stockholm. Elnätet är överbelastat. Ditt energibolag skickar en signal och frågar om din bil kan ge 5 kWh tillbaka. Din Volkswagen ID.4 skickar energi direkt till nätet. Du får betalt för det. Procesen är helt automatisk.

Blir batteriet slitet om jag använder V2G

Många tänker att V2G sliter på batteriet. Det är förståeligt, men svaret är nej slitaget är mycket litet. Det är ungefär som att köra bilen i låg hastighet på en platt väg.

Volkswagen har satt en begränsning för säkerhetens skull: 4 000 timmar eller 10 000 kWh dubbelriktad laddning per bil. Det låter mycket, och det är det också. En typisk privatperson skulle behöva flera år för att nå denna gräns. Batteriets huvudslitage kommer från själva körningen, inte från V2G.

Det finns ingen forskning som visar att V2G förkortar batteriets liv på ett praktiskt sätt. Många batterier är garanterade i 8-10 år. Din V2G-användning kommer aldrig att påverka denna garanti.

Vad hindrar V2G från att bli vanligare i Sverige just nu

V2G är inte helt kommersiellt tillgängligt än. Det beror på flera saker. Sverige behöver tydligare skatteregler för när du får ersättning för elen. Nätavgifterna måste också förtydligas ska du betala för varje kWh som går fram och tillbaka?

Certifiering är ett annat hinder. Varje system måste godkännas av myndigheterna. Olika laddare från olika tillverkare måste fungera tillsammans. Det tar tid att bygga denna kompatibilitet.

Sverige är dock långt framme i världen (vi är faktiskt ganska bra på det här). Projekten med Chalmers, Lunds tekniska högskola och energibolag visar vägen. Ett pilotprojekt med Renault 5 i Utrecht visade att 500 bilar kan täcka upp till 10 procent av en stads behov av elnätets flexibilitet. Vi väntar nu på att samma modell skalas upp här hemma. De flesta experter tror att V2G blir kommersiellt tillgängligt för privatpersoner inom 2-3 år.

Sverige är en pionjär och de stora möjligheterna är på väg. Många bilar är redan förberedda. Det enda som återstår är att de politiska och praktiska frågorna löses. När det händer blir din elbil både ett transportmedel och ett energilager som ger pengar i plånboken.

Kolla redan nu om din bil är förberedd för V2G. Titta i bilarnas tekniska specifikationer eller fråga din återförsäljare. Följ utvecklingen närmare framtiden är nära.

Erik Lundberg

Om Erik Lundberg

Erik Lundberg är en skribent för Webtime.