världens snabbaste bil

Världens snabbaste bil når 1228 km/h

Erik Lundberg
Erik Lundberg
18 december 2025·
3 min
Världens snabbaste bil når 1228 km/h

Den 15 oktober 1997 hände något otroligt i Nevada. En brittisk bil kallad Thrust SSC blev världens snabbaste bil 1228 km/h och det rekordet står fortfarande. Mer än 25 år senare har ingen lyckats överträffa denna fantastiska prestation (vilket är helt galet, egentligen). Andy Green satt i förarsätet när Thrust SSC bröt ljudvallen och skrev historia. I den här artikeln får du veta hur detta var möjligt och varför rekordet är så svårt att slå.

Hur Thrust SSC bröt ljudvallen

Thrust SSC var ingen vanlig bil. Den drevs av två Rolls-Royce Spey-turbofläktmotorer samma motorer som sitter i F-4 Phantom II-jaktplan. Tillsammans levererade de cirka 102 000 hästkrafter. Det är ungefär som att ha tusen bilar körandes samtidigt, vilket låter helt omöjligt.

Bilen accelererade till 1 227,985 km/h och blev det första landfordonet att officiellt överträffa ljudets hastighet. Ljudbangen som hördes blev det fysiska beviset. Ingenjörerna Richard Noble, Glynne Bowsher, Ron Ayers och Jeremy Bliss hade skapat något revolutionerande. Den här prestationen var tekniskt omöjlig för bara några år tidigare.

Så fungerade rekordförsöket i Nevada

Rekordförsöket genomfördes i Black Rock Desert, en platt öken perfekt för extrema hastigheter. Metoden kallas "flygande mile" bilen mäts över en sträcka på ungefär 1,6 kilometer utan att starta från stillastående.

Andy Green, en brittisk flygofficer, körde två körningar i motsatt riktning inom en timme. Båda körningarna måste överskrida ljudets hastighet för att räknas. Säkerhetskraven var enorma, och precis planering tillsammans med årslang förberedelse gjorde detta möjligt. Green hade flygbakgrund, vilket var avgörande för att hantera fordonet under sådan stress.

Varför ingen har slagit rekordet än

Många har försökt, men ingen har lyckats. Projektet Bloodhound LSR kom närmast, men stötte på finansiella och tekniska problem. Att hitta lämpliga testplatser är svårt. Endast ett fåtal ökenområden världen över är platta och långa nog.

Kostnaderna är astronomiska. Du behöver jetmotorer, avancerad aerodynamik och extremt noggrann planering. En enda körning kan kosta miljoner kronor. Bristande finansiering har stoppat flera projekt (tyvärr). Thrust SSC:s rekord är motståndskraftigt just för att det krävs nästan omöjliga resurser för att slå det.

Thrust SSC och framtiden för fordonsteknologi

Tekniken från Thrust SSC påverkade hur ingenjörer designar fordon idag.Aerodynamiken blev bättre.Materialvetenskapen tog stora steg framåt,och universitet använder projektet för att undervisa studenter om innovation och problemlösning.

Thrust SSC inspirerar nya generationer av ingenjörer. Många startade sin karriär efter att ha läst om denna bil. Projektet visar hur mänsklig strävan kan överskrida gränser. Framtida rekordförsök kommer att lära oss ännu mer om vad som är möjligt.

Besök världens snabbaste bil idag

Du kan faktiskt se Thrust SSC i verkligheten. Bilen är utställd på Coventry Transport Museum i Coventry, Storbritannien. Där kan du se den från nära håll och förstå hur stor den egentligen är.

Museet är viktigt för att bevara denna del av teknikhistorien. Besökare får se cockpiten, motorerna och all den avancerad teknik som gjorde rekordet möjligt. Om du är intresserad av fordon eller teknik är detta ett måste-besök. Coventry Transport Museum är öppet året runt med olika öppettider, så det är enkelt att passa in ett besök.

Inspiration för framtida innovatörer

Thrust SSC visar att omöjliga drömmar kan bli verklighet. Det krävdes mod, pengar, expertis och tålamod. Projektet startade långt innan 1997 och tog många år av utveckling. Andy Green och sitt team visade att gränser bara är något vi satte själva.

Varje dag jobbar ingenjörer runt om i världen på nya rekordförsök Bloodhound LSR-projektet är fortfarande aktivt trots sina utmaningar Människor vägrar att ge upp Det är denna anda som driver innovation framåt inte bara inom transport, utan inom all teknik.