Vad kostar vätgas egentligen


Vätgas är inte längre bara en framtidsdröm. Det är en viktig del av klimatomställningen redan idag. Sverige och världen behöver byta från fossila bränslen till renare energi. Men vad kostar vätgas egentligen? Priset spelar en stor roll för om det blir möjligt att göra denna övergång snabbt och ekonomiskt.
Priserna på vätgas varierar kraftigt beroende på hur den tillverkas. En elektrolysanläggning som använder vindkraft får helt andra kostnader än en fabrik som använder naturgas. Det gör det viktigt att förstå skillnaderna. Många tror att vätgas är opraktisk dyr. Men sanningen är mer nyanserad än så (för att säga minst).
Tre typer av vätgas olika metoder, olika priser
Vätgas kan produceras på tre huvudsakliga sätt. Alla leder till ett giftfritt bränsle, men miljöpåverkan skiljer sig markant.
Grön vätgas tillverkas genom elektrolys av vatten. Man pumpar ström genom vatten och får ut vätgas och syre. Elektriciteten som används måste komma från sol- eller vindkraft för att det ska bli riktigt grönt. Det är den renaste metoden. Men det är också den dyraste utan tvekan.
Blå vätgas framställs från naturgas. Processen kallas reformering. Problemet är, att det bildas koldioxid, vilket är dåligt för klimatet. Men då använder man en teknik som heter CCS man fångar upp koldioxiden och lagrar den under marken istället för att släppa ut den. Det minskar miljöskadorna betydligt. Priset ligger mellan grön och grå vätgas.
Grå vätgas tillverkas också från naturgas, men utan att fånga upp koldioxiden. Det är billigast, men också värst för klimatet. Många länder slutar använda grå vätgas inom några år.
Vad kostar vätgasen just nu 2025
Det är här det blir konkret. Grön vätgas kostar ungefär 6 dollar per kilogram idag. Det låter kanske mycket, men det är viktigt att veta vad pengarna går till.
För jämförelse kostar grå vätgas runt 1 2 dollar per kilo. Blå vätgas ligger mellan dessa två. Men priserna varierar mycket mellan olika länder och leverantörer. Sverige har låga elpriser vilket gör att grön vätgas blir billigare här än i många andra länder.
Varför är priset så högt? Omkring 70 80 procent av kostnaden är elektriciteten. Elektrolysanläggningarna är också nya och dyra att bygga än så länge. Men tekniken blir snabbt bättre. Och när fler anläggningar byggs blir de billigare att tillverka.
Så blir vätgasen billigare de närmaste åren
Det goda nyheter: Priset kommer sjunka ordentligt. Det norska analytikföretaget DNV räknar med att grön vätgas kostar 4 dollar per kilo år 2030. Det är en tredjedel lägre än idag.
Varför sjunker priserna? För det första blir elektrolysteknik snabbt effektivare. Anläggningar som byggdes för fem år sedan använder mycket mer el än nya modeller. För det andra blir förnybar el billigare. Solpaneler och vindmöllor kostar mindre än förut. För det tredje byggs det mycket fler anläggningar. Och ju fler man bygger desto billigare blir varje ny.
År 2050 räknar DNV med att priset kan ligga på 3 dollar per kilo. I områden med mycket sol och vind som Nordafrika kan priset redan då ligga under 1 dollar per kilo. Sverige har bra förutsättningar tack vare mycket vind och låga elpriser.
Vätgas i Sverige infrastruktur och möjligheter
Sverige är redan ett världsledande land inom grön vätgas. Projektet HYBRIT arbetar på att ersätta fossila bränslen i ståltillverkning med vätgas. Det är en stor sak. Stålindustrin är kraftigt fossil idag.
Sveriges elpriser är 40 60 procent lägre än i resten av Europa. Det gör att grön vätgas blir billigare här. Men det finns ett problem: infrastrukturen. Sverige saknar tankstationer för vätgas. Vi saknar även ett stort distributionsnät för att transportera vätgasen. Detta måste byggas ut.
Lokal produktion kan lösa mycket. Istället för att transportera vätgas långväga kan man producera den där den behövs. En stor industri kan ha sin egen elektrolysanläggning. Det sparar pengar. Sverige börjar redan bygga detta system (vilket är rätt smart egentligen).
Praktiska råd om vätgas och framtiden
Om du arbetar i industri eller transport och funderar på vätgas finns det flera vägar framåt. EU och Sverige har regler som gör det lättare att investera i grön vätgas. Det finns också pengar att få från myndigheter.
Energimyndigheten och EU:s Innovation Fund erbjuder stöd. Den svenska Energimarknadsinspektionen har fattat beslut som gör det enklare att bygga vätgasinfrastruktur. Det är värt att följa dessa utvecklingar noga.
Välj rätt leverantör. Priserna skiljer sig mycket. Stora industrier kan ofta förhandla fram bättre priser än små aktörer. Och satsa på billig förnybar el om du producerar själv. Det är nyckeln till låga kostnader.
Vätgasen blir allt mer rimlig men infrastrukturen är nyckeln
Grön vätgas är inte längre en dröm för framtiden. Det är något som händer nu. Priserna sjunker snabbt. År 2030 kommer de att vara mycket lägre än idag. Sverige är väl positionerat för att producera billig vätgas tack vare el från vind och låga energipriser.
Men det finns utmaningar. Vi behöver bygga infrastrukturen tankstationer ledningar lagring. Vi behöver fler elektrolysanläggningar. Och vi behöver fortsätta att investera i förnybar energi.
För tunga transporter och industri är vätgas vägen framåt. Det ersätter inte bensen i din personbil. Men det kan ersätta oljan i dina lastbilar tåg och fartyg. Det tar tid. Det kräver pengar. Men det är möjligt. Och tekniken blir bättre för varje dag.
