militär teknik

Hur snabb är stridsbåt 90 verkligen

Erik Lundberg
Erik Lundberg
26 november 2025·
11 min
Hur snabb är stridsbåt 90 verkligen

Stridsbåt 90 toppfart är något som fascinerar både militärtekniker och båtentusiaster världen över. Den svenska snabbstridsbåten räknas bland världens snabbaste och manöverbaraste fartyg i sin klass. Utvecklad av Dockstavarvet och introducerad 1991 har den blivit en exportframgång som används av över tio länder. Dagens modeller når upp till 45 knop det motsvarar cirka 83 km/h även med full last ombord.

Vad gör Stridsbåt 90 så intressant? Det är kombinationen av råa prestanda, smart vattenjetdrift och förmågan att operera i grunt vatten. Båten väger endast 18 ton men bär tung beväpning och många soldater. I den här artikeln får du exakta hastighetsuppgifter för olika modeller, inblick i hur ingenjörer löste tekniska utmaningar och praktiska tips för att förstå denna unika militär teknik.

Toppfarten genom olika modeller vad säger siffrorna?

Stridsbåt 90 finns i flera versioner. Varje modell har sina egna motorspecifikationer och toppfartsvärden. De senaste modellerna är snabbare än de äldre, men skillnaderna är mindre än man kanske tror. Lasten påverkar hastigheten mer än de flesta förstår.

Strb 90H är originalmodellen från tidigt 1990-tal. Den drivs av två Scania DSI14 V8-motorer, vardera på 625 hestekrafter. Tillsammans ger de en toppfart på omkring 40 knop med maxlast. Utan full last kan båten nå upp till 42 43 knop. Två vattenjetaggregat från S32 Mixflow driver båten framåt med otrolig precision.

Strb 90HSM är en moderniserad version med kraftfullare motorer. Här sitter två Scania DI16-motorer på 900 hestekrafter var. Trots starkare motorer ligger toppfarten fortfarande på 40+ knop med full last. Båten väger 18 ton i standardkonfiguration. Längden är 16,30 meter och bredden 3,80 meter kompakt men rymlig.

Den nya Docksta CB90 från 2020-talet är dagens topmodell. Den når 45 knop den högsta toppfarten i hela serien även när den är fulllastad. Två 900 hestekraftiga motorer gör detta möjligt. Två Mixflow-vattenjet håller ihop systemet. Den här båten representerar utvecklingens högsta punkt.

Strb 90E från tidigare år hade bara en motor. Den enda Scania V8 på 1150 hestekrafter drev båten via en Rolls Royce FF 410 vattenjet. Toppfarten låg mellan 40 44 knop beroende på laster och väderförhållanden. Båten vägde endast 7,5 ton i deplacement.

Varför spelar vattenjetdriften sådan roll? En vattenjet suger in vatten framför båten och sprutar det ut bakåt med kraft. Det finns ingen traditionell propeller som kan skadas när båten kör i grunt vatten. Manöverförmågan blir nästan övernaturlig - från toppfart till stillastående klarar båten bromsen på bara 2,5 båtlängder.

Moderniseringen som gjorde båten snabbare hur utvecklingen gick

År 1991 lanserades Stridsbåt 90. Då var 40 knop en imponerande hastighet för en militär transportbåt. Ingenjörer på Dockstavarvet visste redan då att motorer skulle bli starkare och effektivare över tid. De designade båten så att den lätt kunde moderniseras.

Under 1990-talet fokuserade man på att göra vattenjetaggregaten mer tillförlitliga. De tidiga modellerna hade ibland problem med erosion inne i jetaggregaten. Företaget Scania lanserade nya motorer som var mer bränslesnål men lika kraftfulla. Detta gav båtarna bättre räckvidd utan att tappa fart.

År 2000 började man testa starkare Scania DI-motorer. De nya motorerna höll högre tryck och effekt. Parallelt utvecklade man bättre vattenjetdesigner. En bättre impellergeometri det är vingen inne i jetaggregatet gjorde att båten kunde nå högre hastigheter. För första gången kunde vissa båtar nå 42 43 knop istället för bara 40.

År 2010 kom Strb 90HSM som den stora uppdateringen. Den hade de nya 900 hestekraftiga DI16-motorerna. Samtidigt förbättrades elektroniken för att styra både motorer och vattenjet med perfekt samordning. Båten blev också tyngre för att bära mer utrustning, men hastigheten påverkades inte nämnvärt.

De senaste åren från 2020 och framåt har fokus legat på att nå just 45 knop även med maxlast. Ingenjörer gjorde små optimeringar på varje del. Motorerna finjusterades för högre varvtal. Vattenjetaggregaten gjordes ännu mer effektiva. Resultatet blev den nya Docksta CB90 som håller den nya toppfarten.

Många länder köpte också egna versioner. Norge anpassade båten för nordisk miljö. USA testade den för kustnära operationer. Grekland använder den i Medelhavet. Varje land fick sin egen variant, men toppfarten förblev densamma runt 40 45 knop.

För att behålla toppfarten krävs regelbundet underhål. Vattenjetaggregaten måste rengöras ofta. Smuts och små stenar kan skada impellern. Motorernas bränsleinsprutning måste kontrolleras. Propulsionselektroniken behöver uppdateras med nya mjukvaru-versioner. En väl underhållen båt från 1991 kan fortfarande nå sin ursprungliga toppfart.

Hur vattenjetdriften ger maximal hastighet

Vattenjetdrift är nyckeln till Stridsbåt 90:s imponerade prestanda. En traditionell propeller med skruv fungerar bra för stora fartyg, men den har begränsningar. Skruven kan skadas när båten blir grundstödd. Den kräver ett visst djupgående för att fungera effektivt.

Vattenjetaggregatet arbetar annorlunda. Pumpen suger in vatten genom ett intag under båten. Sedan pressas vattnet genom ett rör med högt tryck. En rörbar skena längst bak styr vattnet åt båtkanten för att få båten att svänga. Den här designen möjliggör både höga hastigheter och extrema manövrar.

Varför ökar detta toppfarten? En vattenjet överför all sin kraft direkt till vattnet bakom båten. Det finns ingen mekanisk förlust i växellådan eller lagren som en propeller har. Energi från motorn blir till ren framåtdrift utan slöseri. Därför kan båten nå högre hastighet med samma motoreffekt.

Grunda vatten är ingen problem för vattenjet. Intaget sitter på båtens undersida, men det är designat för att bara behöva några decimeter. En traditionell propellerbåt skulle gräva sig fast. Stridsbåt 90 kan köra där andra båtar inte kan, och utan att sakta ned nämnvärt.

Vikt, last och hastighet hur de hänger ihop

Toppfarten för Stridsbåt 90 påverkas mest av en sak: hur mycket, som finns i båten. En tom båt går snabbare än en fulllastad båt. Det är logik från fysikens värld.

Med maxlast cirka 18 ton material, soldater och ammunition når båten cirka 40 knop med äldre modeller. De nya modellerna från 2020-talet når 45 knop även när den är fulllastad. Det är en påtaglig förbättring.

Utan last kan båten teoretiskt gå snabbare. Äldre Strb 90H kan då nå 42 43 knop. Nya Docksta CB90 kan möjligtvis komma närmare 46 47 knop helt tom, men detta testas aldrig i praktiken. En militär båt måste kunna köra fullastad för att vara praktisk.

En tom båt väger cirka 16 ton. Med soldater, vapen, bränsle och övrig utrustning läggs lätt 2 ton till. Det kan tyckas lite, men i en snabb båt påverkar det hastigheten märkbart. En extra person på 80 kilo betyder ungefär 1 2 knop mindre hastighet.

Viktfördelningen spelar också roll. Om lasten sitter för långt fram eller långt bak ändras båtens trim. En dålig trim gör att båten drar mer vattenmotstånd och går långsammare. Erfarna båtförare balanserar lasten för optimal hastighet.

Praktiska tips för att hålla toppfarten

Vill du veta hur man bibehåller en Stridsbåt 90:s imponerade hastighet? Det krävs kunskap och omsorg.

Rengör vattenjetaggregaten regelbundet. Smuts och sand från havsbotten skadar impellern. En skadad impeller minskar hastigheten med flera knop. Rengöring tar bara några timmar och förlänger livslängden märkbart.

Kontrollera motorbränsleinsprutningen. Om insprutarna är igentäppta eller dåligt justerade förlorar motorn effekt. Modern Scania-elektronik varnar när något går fel, men regelbundna inspektioner hjälper.

Håll vattnet kallt genom god ventilation. Varm motor presterar sämre än kall. Motorrummet på Stridsbåt 90 är brandskyddat men måste ventileras väl. Trögare motorkylning betyder lägre toppfart.

Använd rätt bränsle. Lågkvalitativt diesel kan skada injektorer och reducera effekten. Svenska försvarsmakten använder alltid specificerat militärbränsle för optimal prestanda.

Kontrollera att vattenintaget är fritt. Om intaget blockeras av alger eller plast reduceras vattenflödet. Båten går långsammare och kan överhettas. En snabb undersökning varje dag före drift sparar problem senare.

Test-kör båten regelbundet. En båt som står stilla länge utvecklar problem. Motorn kammar igen, bränslekretsen oxiderar, vattenjetaggregaten rostar. Regelbundna testköp på full fart håller systemet i trim.

Säkerhet vid extrema hastigheter

Att köra Stridsbåt 90 på toppfart kräver kunskap och respekt. 45 knop motsvarar ungefär samma hastighet som en bil på en landsväg. Men på vattnet är det helt annorlunda.

Vid 30 knop och snabbare börjar vågkraften påverka båten dramatiskt. En liten våg som inte märks vid låg fart kan slå båten på sidan vid hög fart. Erfarna båtförare kör mer försiktigt när vågorna ökar.

Gira att svänga ger höga g-krafter. Båten accelererar uppåt och båtutsidan uppåt i samma sekund. Soldater och besättning måste hålla sig stadigt eller använda säkerhetsselen vid extrem svängning. En falsk rörelse betyder allvarlig skada.

Broms från toppfart tar cirka 2,5 båtlängder omkring 40 meter. Det verkar långt men det är faktiskt mycket kort. Vid tät terräng eller i trångt vatten måste föraren alltid planera flera sekunder i förväg.

Mörker är farligt vid höga hastigheter. Båten kan inte se små flytande objekt stock, båtdelar eller fisknät. En kollision vid 45 knop kanske inte sinkar båten mycket, men den kan gå sönder på insidan. Därför körs normalt långsammare på natten eller i dålig sikt.

Stridsbåt 90 världen över export och anpassningar

Sverige sålde och licensbyggde Stridsbåt 90 till många länder. Över 250 båtar finns nu i tjänst runt om i världen. Ungefär 100 är exporterade till andra marinkar.

Norge köpte flera båtar redan på 1990-talet. De kallar dem Kystjegerkommandoens båtar och använder dem för nära kustkamp. Toppfarten är samma omkring 40 knop.

USA testade CB90 för kustnära operationer. Amerikanska marinen köpte flera för att transportera specialstyrkor snabbt. De kallar den för Cyclone-klass. Även här är toppfarten omkring 40 45 knop.

Grekland använde båten i Medelhavet för att patrullera öar och kuster. Varmt vatten och salt påverkar motorerna annorlunda än Östersjön. Grekar fick utveckla egna underhållarscenarier för sitt klimat.

Malaysia, Mexiko och flera andra länder köpte också sin egen version. Varje land anpassade båten för sin miljö torr ökenkust, tropisk regnskog eller arktiska vatten. Men hastigheten förblev i princip densamma.

Licensproduktion skedde också. Några länder byggde båtar enligt svenska ritningar men med hemmagjorda komponenter. Detta sparade pengar men ofta blev resultatet något långsammare.

Framtiden för Stridsbåt 90 vad kommer härnäst?

Den nya Docksta CB90 är inte slutet på utvecklingen. Ingenjörer arbetar redan på nästa generation. Fokus ligger på att hålla eller överträffa 45 knop medan man ökar kryssfartsräckvidden.

Hybridmotorer testas redan i vissa militära fartyg. En diesel-elekrik hybrid skulle kunna spara bränsle under långsam körning men leverera full effekt vid toppfart. För Stridsbåt 90:s nästa generation är det realistiskt.

Autonoma system utvecklas också. En båt som kan köra sig själv till en destination sparar manstyrka. Men möjligheten för människan att ta över måste alltid finnas. Toppfarten spelar mindre roll om systemet är opålitligt.

Aktuell miljölagstiftning pressar utvecklarna att reducera utsläppen. De nya motorerna är redan mycket renare än 1990-talsmodellerna. Nästa steg blir möjligtvis helt förnybara drivmedel, vilket kan öppna nya möjligheter för hastigheten.

Stridsbåt 90 är redan legendarisk. Den lär användas av många marinkar i decennier framöver. Varje uppdatering gör den bättre, men den grundläggande designen från 1991 är fortfarande genial.

Vanliga frågor om Stridsbåt 90 toppfart

Fråga: Vilken är världens snabbaste militär stridsbåt?
Svara: Det beror på definitionen. Stridsbåt 90 på 45 knop är bland de snabbaste för sitt ändamål. Vissa jämförelser inkluderar mycket små patrullbåtar som kan gå snabbare men inte är stridsbåtar i samma bemärkelse.

Fråga: Kan en civil båt nå samma hastighet?
Svara: Ja, många snabba motorbåtar når 40 50 knop. Skillnaden är att Stridsbåt 90 gör det medan den transporterar 20 soldater och tungt barkraftladdning utan att offra manöverförmåga.

Fråga: Hur mycket bränsle använder Stridsbåt 90 vid toppfart?
Svara: Vid 45 knop använder båten omkring 80 100 liter diesel per timme. Det motsvarar ungefär 1 kilometer per liter. Långsammare körning omkring 10 knop använder bara 15 20 liter per timme.

Fråga: Kan gamla modeller uppgraderas till 45 knop?
Svara: Delvis. Nya motorer och vattenjet kan installeras på en Strb 90H från 1990-talet. Men skrovet är designat för 40 knop. Att föra den till 45 knop kräver omfattande ombyggnad och tesning.

Fråga: Vilken miljöpåverkan har vattenjetdriften?
Svara: Vattenjetaggregaten stör fiskar och marina djur mindre än traditionella propeller det finns inga roterande delar utanför båten. Dieselmotorerna är samma typ som används i andra båtar och kräver samma miljöstandard.

Stridsbåt 90 visar hur en väldesignad militär båt kan kombinera hastighet, manöverförmåga och praktisk användarnytta. De senaste modellerna på 45 knop är resultatet av 30 års utveckling och tester. Svenska ingenjörer löste problem som andra marinkar fortfarande kämpar med. Det är en prestation som fortsätter att imponera militärer och tekniker världen över.