självkörande bilar

Självkörande bilar i Sverige vad händer nu

Erik Lundberg
Erik Lundberg
11/6/2025
4 min läsning
Självkörande bilar i Sverige vad händer nu

Självkörande bilar Sverige är inte längre science fiction.Tekniken finns redan i många moderna bilar,installerad och redo att användas.Men här är grejen: lagarna tillåter det inte än.En Mercedes-Benz S-klass eller en Volvo EX90 som körs på svenska vägar idag har all den teknik som behövs för att köra helt själv.Ändå måste du sitta vid ratten,alert och redo att ta över när som helst.Det finns en stor skillnad mellan vad bilen kan och vad den får göra.

I den här artikeln ska vi prata om vad som redan finns, varför Sverige är intressant för denna utveckling, och framför allt: vad som hindrar oss från att ta nästa steg. Du kanske redan sitter i en själkörande bil utan att veta det.

Då är vi här redan: svenska bilar och autonomi idag

Om du köpte en ny bil de senaste åren, är det stora chanser att den har betydligt mer än bara en motor. Mercedes-Benz S-klass, BMW 7-serie, Polestar 4 och Volvo EX90 är bara några exempel på bilar som redan har nivå 3-autonomi installerad. Det betyder att bilen kan ta över vissa körfunktioner helt själv under specifika förhållanden.

Men vad är egentligen autonomi-nivåerna? Det finns en skala från 0 till 5. Nivå 0 är helt manual körning. Nivå 1 och 2 är förarstödsystem som vi redan ser överallt (adaptiv farthållare, nödbromsar, filbytesstöd). Nivå 3 är där det blir intressant: bilen kan köra själv, men föraren måste vara redo att ta över. Nivå 4 är nästan helt automatiserad, och nivå 5 betyder att föraren inte behövs alls.

Statistiken från 2022 visar att 85,4 procent av alla nya personbilar i Sverige hade automatväxel. Det kanske inte låter spännande, men det visar tydligt vart utvecklingen går. Vi väljer automatisering när vi får chansen. Själva bilarnas teknik är redan där. Det är allt annat som saknas.

Varför Sverige leder utvecklingen inom patent och teknik

Sverige ligger på andra plats i Europa när det gäller patentansökningar för självkörande bilar. Bara Tyskland ligger före. Det är inget slumpmässigt. Svenska företag som Volvo, Polestar och många mindre teknikföretag jobbar aktivt med detta område.

SP, som är en testanstalt här i Sverige, har nyligen byggt ett helt elektroniklaboratorium i Borås. bara det är ett tecken på seriös investering i denna teknik. biltillverkare och teknikföretag väljer att testa här för att Sverige har både kompetensen och infrastrukturen (vi är rätt bra på det här, måste jag säga). vi har något som andra länder vill ha. det gör att utvecklingen dras framåt även här hemma.

Lagstiftningen bromsar framstegen: vad som hindrar oss just nu

Här kommer grejen som gör att tekniken ligger på hyllan. Svenska och europeiska lagar säger helt enkelt: föraren måste kunna ta över när som helst. Du får inte släppa fokus från vägen. Inte ens med en bil som kan köra helt själv.

Det pågår arbete på både svensk och EU-nivå för att ändra på detta, men innan det händer måste många frågor besvaras. Vem är ansvarig om något går fel? Hur löser vi försäkringsfrågor? Vad säger statistiken över säkerhet? Det är ingen småsak. Det handlar om människors liv.

Tills vidare är dessa funktioner helt inaktiverade i Sverige. Du kan inte aktivera dem själv. Din bil har hårdvaran, men programvaran är låst.

Testa, vänta och bli förberedd: vad du kan göra nu

Kan du själv testa självkörande teknik? Nej, inte riktigt. Privatpersoner får inte använda funktioner som inte är godkända enligt lag. Det finns dock ett undantag: Tesla har fått tillstånd att köra tester på svenska vägar. Men även då måste en utbildad förare sitta vid ratten, helt alert redo att ingripa när som helst.

Vad kan du göra då? För det första: förstå skillnaden mellan förarstöd och verklig autonomi. Adaptiv farthållare är inte självkörande, även om det är sjukt bekvämt. För det andra: läs på om vilka bilar som redan har tekniken. För det tredje: följ utvecklingen av nya lagar. Den förändras snabbare än du kanske tror.

Om du planerar att köpa en ny bil och vill vara framåtstrudie, välj en som är tekniskt förberedd för högre autonomi. Du kan inte använda det än, men när lagarna ändras kan det bli en mjukvaru-uppdatering borta. Inte en ny bil.

Så nära, men inte riktigt än

Vi är på vägen dit. Bilen kan redan köra utan dig. Vägen är redan planerad. Infrastrukturen byggs. Patenten växer. Det enda som saknas är beslutet från politikerna och säkerhetsverken.

Frågan blir: hur lång tid tar det egentligen? Några år, förmodligen. Kanske något längre om säkerhetsfrågor dyker upp. Sverige och övriga Europa är inte bråttom (och det är nog smart). Denna teknik är för viktig för att skynda på utan att veta vad vi gör.

Men nästa gång du ser en ny Mercedes eller BMW, tänk på det: bilen vet redan hur man kör. Den väntar bara på lov att göra det.

Erik Lundberg

Om Erik Lundberg

Erik Lundberg är en skribent för Webtime.