Polisbil från 70-talet som förändrade Sverige

Polisbilarna på 70-talet såg helt annorlunda ut än dagens enhetliga fordon. Varje polisdistrikt i Sverige valde sina egna bilar, vilket gjorde att gator och vägar blev en blandning av amerikanska, svenska och tyska modeller. En polisbil 70-tal kunde lika gärna vara en kraftig Plymouth Valiant som en smidig Volvo Amazon eller en sportig Porsche 911. Det skapade en helt unik och färgstark historia för svensk polis. I denna artikel utforskar vi både tekniken bakom dessa fordon och hur praktiskt arbetet såg ut när poliserna körde runt i dessa klassiska bilar.
Vilka bilar körde polisen på 70-talet?
Polisen använde tre huvudsakliga bilmodeller under denna era. Plymouth Valiant var särskilt populär tack vare sin automatlåda och stora inre utrymme perfekt för utryckning. Volvo Amazon användes i enorma mängder, speciellt av trafikpolisen och hundpatruller. Fram till 1970 hade polisen tagit emot hela 740 Amazon-bilar (vilken häftig siffra!). Den tredje modellen var den snabba Porsche 911, som användes vid höghastighetsinsatser. Valianten valdes för sin praktiska utformning. Amazonen för sitt höga antal och pålitlighet. Porsche 911 för sin extrema fart. Varje bil hade sina egna fördelar beroende på vilken uppgift polisen skulle genomföra.
Tekniken som gjorde polisbilarna speciella
Utryckningsutrustningen utvecklades snabbt under 70-talet. Tidigare hade polisbilarna fasta röda ljus placerade på takets framkant eller nedanför vindrutan. År 1970 hände något stort det röda ljuset byttes ut mot roterande blåljus. Polisbilarna fick även sökarljus med röd strumpa som kunde ändra färg från vitt till rött. För vissa bilar krävdes särskild utbildning. Porsche 911 var speciellt krävande poliserna behövde träna hårt på höghastighetskörning innan de fick köra denna modell i utryckning (inte helt lätt jobb kan man säga). Denna teknik och utbildning var avgörande för att polisen kunde göra sitt arbete säkert och effektivt.
Från historia till dagens polisbilar
Sedan 70-talet har polisens vagnpark blivit mycket mer enhetlig. Idag använder polisen moderna bilar som Volvo V90 och Ford Mondeo med avancerad säkerhetsutrustning. De klassiska polisbilarna från 70-talet finns nu främst på polismuseet och i privatsamlingar. Är du intresserad av dessa fordon? Kontakta polismuseet eller lokala klassiska bilklubbar för information. Vid restaurering är det viktigt att bevara originalutrustningen som röda ljus och polisradio. Kom ihåg att klassiska bilar ofta har särskilda försäkringsregler kontakta Transportstyrelsen och din försäkringsbolag för detaljer (det kan bli lite jäbbel annars). Dessa gamla bilar fascinerar fortfarande människor för att de representerar en helt annan tid i polisens historia.

Om Erik Lundberg
Erik Lundberg är en skribent för Webtime.